image

Pri štúdiách kníh abecedy, v Rusku azbuky, pre roky 1959, 1962, 1980 a 2011, bola zjavná tendencia, ktorá jednoznačne vylúčila kaligrafiu zo vzdelávacieho procesu. Nastáva otázka, prečo sa tak stalo? Tu je niečo zaujímavé, čo si našiel autor tohto článku na na internete:

V 80. rokoch najväčšia japonská spoločnosť zaoberajúca sa výrobou spotrebnej a profesionálnej elektroniky, ktorá začína prechádzať k nanotechnológiám, uskutočnila zaujímavý experiment v mnohých krajinách. Hľadali, akými metódami možno v tomto regióne a v tejto kultúre vyškoliť špecialistov budúcnosti v rôznych smeroch. Program trval dlho. Financuje sa už viac ako 10 rokov. Keď boli údaje zozbierané, organizátori experimentu zostali v šoku. Kaligrafia spĺňala všetky požiadavky v najväčšej miere. Preto spoločnosť odporučila zaviesť krasopis od 1. do 11. ročníka na všetkých školách a univerzitách bez ohľadu na zameranie vzdelávacej inštitúcie. Formovať práve tie kvality, ktoré budúci špecialisti v oblasti inovatívnych technológií potrebujú.

 

Tu je ďalší zaujímavý fakt z moderného japonského života. Mnohé veľké japonské firmy si na obed pozývajú učiteľov-majstrov (sensei), ktorí pre zamestnancov pol hodiny denne vyučujú kaligrafiu. Vedenie spoločnosti považuje toto veľmi drahé povolanie za užitočné nielen pre zdravie, ale aj pre rozvoj tvorivého potenciálu odborníkov. Koniec koncov, nikto nemôže argumentovať tým, že Japonci sú najefektívnejším národom, navyše najpokročilejším a najkreatívnejším v oblasti inovatívneho vývoja. Samozrejme, kaligrafia tu nie je jedinou prednosťou. Je však celkom zrejmé, že je to dôsledok starostlivého postoja Japoncov k ich histórii, tradíciám a koreňom, duchovnému a fyzickému zdraviu národa.

 

Čínski odborníci na druhej strane odhaľujú túto tému z ešte nečakanejšej perspektívy. Yuan Pu, docent z Pekinského inštitútu grafickej komunikácie, vo svojom článku Kaligrafia a zdravie hovorí o vplyve kaligrafie na mozgovú aktivitu vo všeobecnosti a dokonca aj na očakávanú dĺžku života. Verí sa, že zo všetkých typov svojvoľných akcií je akt písania najťažší a najpracnejší. Poloha prstov, dlane a zápästia pre správny úchop pera, správna poloha zápästia a ruky vo vzduchu pri písaní, pohyb perom - to všetko precvičuje nielen svaly rúk a nervy, ale aj postihuje všetky časti tela: prsty, ramená, chrbát a nohy. Cvičenia kaligrafie neodmysliteľne pripomínajú gymnastiku čchi-kung, ktorá „mení postavu, hýbe kĺbmi“. Tento proces ovplyvňuje duševné a fyzické zdravie, rozvíja najjemnejšie svaly paží, stimuluje mozog a predstavivosť. Proces písania tiež obnovuje dýchanie.

 

Kaligrafia precíti pravý mozgový lalok správnosť línií, štruktúru symetrie, rytmu a tempa, rozvíja pozornosť, postreh a predstavivosť. Yuan Pu dospel k záveru, že študenti, ktorí študujú kaligrafiu, vnímajú a pamätajú si informácie oveľa rýchlejšie ako ostatní. To, že kaligrafia predlžuje život, je vedecky dokázaný fakt. Moderný kaligraf Su Zuxian sa dožil 110 rokov, Dong Shuping sa dožil až 94 rokov. Tvorca písma, Qi Gong, súčasný kaligraf a bývalý člen Čínskej asociácie kaligrafov, žil 95 rokov.

 

Ďalší čínsky špecialista, profesor Henry Kao, vyvodzuje na základe uskutočneného výskumu ešte odvážnejšie závery: prakticky neexistujú choroby, ktoré by sa nedali vyliečiť kaligrafiou. Výsledky ukazujú, že pacient praktizujúci kaligrafické písanie zažíva relaxáciu a emocionálny pokoj, ktorý sa prejavuje rovnomerným dýchaním, spomalením srdcovej frekvencie, znížením krvného tlaku a znížením svalového napätia. Vylepšená odozva, schopnosť rozlišovať a definovať postavy, ako aj schopnosť orientovať sa v priestore.

 

Praktické a klinické štúdie preukázali pozitívny vplyv liečby kaligrafickým písmom na poruchy správania u pacientov s autizmom, poruchou pozornosti, poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Okrem toho sa u detí s ľahkou mentálnou retardáciou rozvíjala schopnosť logického myslenia a uvažovania; tiež zlepšila pamäť, koncentráciu, priestorovú orientáciu a koordináciu pohybov u pacientov s Alzheimerovou chorobou. Súčasne bola táto technika úspešne aplikovaná u pacientov s psychosomatickými poruchami s hypertenziou a cukrovkou a takými duševnými chorobami, ako je schizofrénia, depresia a neurózy: ich emocionálne pozadie sa zlepšilo.

 

Pre porovnanie: v modernej ruskej škole je na taký predmet, ako je pravopis, pridelená jedna hodina týždenne a v čase cisárskeho lýcea Tsarskoye Selo sa Alexander Sergejevič Puškin venoval kaligrafii 18 hodín týždenne. Ale nielen na východe a v Európe sa skúma vplyv kaligrafie na zdravie. O jeho účinku na ľudský organizmus vedia domáci odborníci už dávno. Už 15 rokov funguje v Petrohrade kaligrafická škola, ktorú vytvorila skupina nadšencov pre deti so zdravotným znevýhodnením.Vzdelávací proces v ňom vychádzal z ruských učebných materiálov 19. storočia. Základný princíp tohto procesu bol nasledovný: pred začatím vedy, umenia a remesiel je potrebné položiť pevný základ pomocou kaligrafie - základ pozostávajúci z troch dôležitých prvkov: trpezlivosť, schopnosť pracovať a vôľový impulz. Žiakom od 1. do 11. ročníka bolo zakázané používať guľôčkové pero. Každá hodina začínala 15 minútovými lekciami kaligrafie. Výsledok bol zrejmý už v 7.-8. triede.

 

Odborníci pri pohľade na písomné práce žiakov neverili, že deti môžu takto písať, navyše s mentálnym a telesným postihnutím bola forma písania taká krásna, prehľadná a usporiadaná. Tieto deti rozvíjali schopnosti pre matematiku, poéziu a umenie. Po skončení školy mnohí z nich vstúpili na najlepšie univerzity v Petrohrade, získali granty na štúdium v ​​zahraničí. Niektorým chlapcom sa nakoniec podarilo zlepšiť, či odstrániť postihnutia.

 

Umelci dávajú kaligrafii rôzne poetické prirovnania a definície. Niektorí vidia zamrznutú hudbu a jej rytmus v šikovne napísaných písmenách, iní - plasticitu tanca. Hodnoty tohto EKG kedysi indikovali zdravú srdcovú frekvenciu v tej dobe. Dnešné nejednotné čiary a nepravidelné amplitúdy naznačujú skôr ťažké štádium ochorenia celého organizmu.

Komentáre 0

Zatiaľ bez komentárov. Buďte prvý so svojim komentárom.